2018. március 22., csütörtök

Még egy kicsit a színekről- a komplementer színek

Johannes Itten (svájci festő és művészetpedagógus, 1888–1967, a Bauhaus tanára) rendszerezte és foglalta össze nézeteit a szinekről, híres művében "A színek művészete" című könyvében.

Miért érdekes ez? Mert a szintant Itten alapján tanítjuk. Az általa szerkesztett rendszert építgetjük fel a gyerekekkel már alsó tagozatban. 

Most még egy kontraszt hatást szeretnénk jobban megismerni. A  minőségi- és a hőfokkontrasztot már megismertük.  Most a komplementer kontraszt (ellentét) következik.
Johannes Itten által meghatározott kontraszt típusok a következők:
  1. magábanvaló-színkontraszt
  2. fény–árnyék kontraszt
  3. hideg–meleg kontraszt
  4. komplementer kontraszt
  5. szimultán kontraszt
  6. minőségi kontraszt
  7. mennyiségi kontraszt
Ezeket, ha nem is mindet, de tanítjuk is. 
Általános iskolában legalábbis megnevezzük mind a hetet. Alsóban igazából kétfélét, a hőfok- és a komplementer kontrasztot tanítjuk. Ehhez még fölsőben a minőségi- és a mennyiségi kontrasztot. 
Ezeknek a színpároknak a felhasználásával festői hatást érhetünk el.
"Fess csak két szinnel!" A gyerekek szeretik az ilyen kihívásokat. Ha  fehér és fekete festéket is használunk máris a minőségi szinkontrasztot is megismerjük.
Mire tanítványunk eljut a rajz- és vizuális kultúra érettségiig, megismeri mind a hét színkontrasztot. Kell is! Az írásbeli vizsgán mindig van valami színtani kérdés. Ha máshogy nem, hát a műalkotás elmzésbe csúszik be.

A hét különféle kontraszt-típusból többet is legegyszerűbben az ún. 12 osztatú színkör alapján érthetünk meg.
Innen

A színkörben a szemben elhelyezkedő színek ún. komplementer vagy kiegészítő színpárok. Ezeknek a színpároknak a keveréke, ha az összekeverést festékpigmentekkel(festékkel) végezzük, semleges szürke lesz.  
A már említett kiegészítő színpárok együttes alkalmazása komplementer kontrasztot  eredményez.
A három legismertebb komplementer pár:

  • kék–narancssárga
  • vörös–zöld
  • sárga–lila

Kiegészítő színeknek (komplementer színeknek) 
Innen

A sárga–lila színpár esetében egyben fény–árnyék színkontrasztról (vagy más néven sötét–világos kontrasztól, tónus-kontrasztról) is beszélhetünk.
Innen
Erin Hanso
Ez a színpár azért is érdekes, mert a hideg- meleg tengely két oldalán helyezkednek el, olyan határterületet képviselnek. A sárga meleg szín. Az ibolya már hideg szín.

Ezt a "határterületet" a gyerekek az ibolya(lila) szín esetében  tapasztalják is. Leginkább abban, hogy a környező színek hogyan befolyásolják a lila szín hatását. A sok meleg szín illetve a sok hideg szín  környezetben hogyan változtatja meg a lila hatását.



Erin Hanson




A legismertebb a vörös és zöld között fennálló kontraszt. Nagyon erős szimultán kontrasztot is létrehoz.



A színkör bal és jobb oldalán, egymással szemben elhelyezkedő komplementer színpárok hideg–meleg kontrasztot is alkotnak egymással. Ezek közül legerőteljesebbnek a színkör vízszintes tengelye mentén elhelyezkedő kékeszöld és vörösesnarancs színek kontrasztját érezzük. 
A vörös- zöld komplementer pár a festészetben nagyon népszerű.
Ferenczy Károla: Madárdal
Paul Klee: Város 

Ezeket a színtani ismereteket  remekül tudjuk a rajzórán használni.


Színtani ismeretekről: Színharmóniák és színkontrasztok 
                                 Jégboszi
                                 Szin+kommunikáció
                                             Színkontrasztok











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése