2017. november 11., szombat

Tanulmányrajzok

Mi is az a tanulmányrajz? Miért készítünk tanulmányrajzot? Nem is olyan könnyű meghatározni.
Talán a legnehezebb feladat. Szép is, fontos is. 
Talán azért tűnik nehéznek, mert azt kellene rajzolnunk, amit látunk és nem azt amit tudunk. És ez nem is annyira egyszerű. 


Miért járunk táncórára? Hogy gyakoroljuk a jobbra kettőt, balra kettőt? Mert az olyan jó? Nem azért, hogy a szalagavatón hófehér tüllben, csipkében suhanjunk szőke hercegünk karján? De igen! Ehhez az út a táncórán keresztül vezet. Megismerem és begyakorlom a lépéseket, amit aztán gondolkodás, csetlés- botlás nélkül tudok. 
Ahogy a rajzórán is . Egy ábrázolási feladat során megismerem azt  a bizonyos formát, a színét, az arányait, a szerkezetét. A gyakorlás után, a tanulmányrajz elkészítése során megtanulom, az izmaim megjegyzik. "Benne lesz a kezemben." 
Aztán ezt a megismert formát felhasználom az áhított feladat elkészítéséhez.
Innen
Innen már csak egy lépés a megismert forma leegyszerűsítése. Átírása motívummá. 

Fontos tudnom, hogy milyen cél érdekében készítem a tanulmányrajzot. Mi is a célom?
Egy természeti vagy mesterséges tárgy fomáját akarom megismerni, forma tanulmányt készítek. Ha a színeit, színtanulmányt, ha a képi elemek elrendezését, kompozició tanulmányt. A testesség a térviszonyok megismeréséhet tértanulmányt.
Innen
Nagyobbakkal mozdulat tanulmányt is.
Mindig célom van vele. Öncélúan nem készítek tanulmányrajzot.
Bármilyen technikát választhatunk. Mondjuk nem biztos, hogy egy teljesen új, ismeretlen technikának állok neki. Egyszerre elég egy nehéz feladatot megoldani. 
A művészet története során az alkotók készítettek tanulmányrajzot. Érdemes is megnézni ezek közül néhányat. Azokat szeretem amelyeknek a "felhasználását" is láthatom.
A neten rengeteget találunk. A bőség zavarával fogunk küzdeni. Melyiket válasszam? Azt amelyik az órám, az ábrázolási feladatomhoz a legjobb. 
Adja magát a reneszánsz. Leonardo, Dürer. Bármelyik korszakot választhatjuk.
Akár az őskort vagy az ókori Egyiptomot is. Vagy a kortárs művészetet is.
Sok képet nézünk meg. 
Cezanne: Kártyajátékosok



A tanulányrajz közvetlen megfigyelés alapján készült rajz. 
Meg kell nézni, alaposan meg kell figyelni és látni is kell. Azt tapasztaltam, hogy ha ki is mondjuk amit látunk, akkor eredményesebb a megfigyelés. 

A természeti formáknál, tárgyaknál legjobb ha magát a termést, tárgyat.... figyeljük meg. Ezt hívjuk közvetlen megfigyelésnek. Magunk elé tesszük és alaposan megnézzük. A nagy formákkal kezdjük, az arányokkal a szerkezettel, végül a részleteket nézzük meg. A színeit, tapintását, a felületét néha még az illatát is érezzük.
Innen
Időnként előfordul, hogy fotók alapján dolgozunk. Ez a témánktól függ. És még csak nem is rettenetes dolog. A festők is éltek ezzel a lehetőséggel. Elég csak Munkácsy Mihályra, Alfonz Mucha-ra gondolnunk, vagy Norman Rockwell-re.


Lássunk egy- egy ilyen feladatsort! 
Hogyan jutunk el a látványtól  a képig. 
Lehetőség szerint minden gyereknél legyen modell. Mondjuk egy platán levél, vadgesztenye, alma, csiga .... cipő, sapka, tolltartó esetében ez egyszerű. 
Innen



Ha csendéletet állítok be, igyekszem csoportokra osztani a gyerekeket, egy- egy csoportnak készítek beállítást.

Forma, szín és tér tanulmányokkal kezdjük a munkát. A modell alá rajzlapot teszek, hogy azok a gyönyörű szórt áernyékok jól láthatóak legyenek. 
Megfigyeljük a tejesköcsög alakját. Megfigyeljük az arányait. Meg is mérjük. (Ezerszer megbeszéljük, fél szem, nyújtott könyök.) De mindenek elött jókat vihognak a köcsög elnevezésen. A fények és árnyékok irányát. Az önárnyék és a vetett árnyék keletkezéséről is ejtünk szót. Meg is figyeljük a szórt árnyékokat. A tárgyak egymáshoz viszonyított helyzetét és az ebből adódó árnyékokat.
Csak ezek után jöhet a technikai megbeszélés. Az első alkalmakkor be is mutatom. 
Tanulmányok csendélethez 2.
Tanulmányok csendélethez

Ezek után festjük meg a csendéletet.
Csendélet
Ezek után már gyerekjáték a csendéletet akár kubista stílusban ...
Kubista csendélet
 ...akár monokróm szinekkel megfesteni.
Monokróm cendélet
 Vagy színespapírból elkészíteni.
Színespapírral

Hálás téma az ősz, a fák és falevelek, termések. Mindig kéznél vannak, gyönyörűek. Szépek a formáik, színeik. Öröm rajzolni őket! 

A leveleket nagyszerűem meg tudjuk figyelni. Jól sikerülnek ezek a tanulmányok. Szinte mindig felfedezzük a hasonlóságot a fák alakja és a levelek alakja között.
Először a levél nagy formáit nézük meg. Már itt előkerül, hogy olyan mint egy fa. Megnézzük a levél lemez alakját. Az erezetét. Az erek elhelyezkedését, vastagságát, jellegzetességeiket. Majd a levéllemez szélét. 
A megismert formát érdekes feladatokhoz használjuk fel. 
Ezeknél a feladatoknál a levél formája már ismert, szabadon díszíthetjük ezeket a formákat. A színeket és a díszítéseket szabadon használjuk.
 

 

Díszíthetünk levelekkel. Itt maga a levél a díszítő elem.
Innen

Fák
Nyomok a hóban

Sok érdekes, szép feladat alapja a tanulmányrajz. 
Minnél kisebbek a gyerekek, annál egyszerűbb. Eszükbe sem jut, hogy ők ilyet nem tudnak rajzolni.  Ez csak később, fölsőben jut az eszükbe. Ettől még meg lehet próbálni!














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése