2017. április 26., szerda

Op- art szív, papírszövéssel- a róka harmadik bőre

Ez egy remek feladat! 
Látványos, érdekes, a nagyok is imádják! Észre sem veszik és ismerkednek a modern művészettel. Olyan ikonikus művészeket ismernek meg mint Bridget Riley, Viktor Vasarely. És már szeretik is az op- art-ot. Kell ennél több?
Megismerjük egy kicsit, mi az az op- art művészet. 
Az op- art az optical (optikai) művészet rövidítése. Az alkotótevékenység célját dekoratív, érzékcsaló vízuális "játékok" és vízuális ritmusok szervezésére szűkítette. Tisztán illuzionista irányzatról van szó. A művészek általában mechanikus pontossággal dolgoznak, a legszigoróbb formai józansággal. Innen
Minél több képet nézünk meg, a gyerekek annál jobban megértik az op- art lényegét. Leginkább azt szűrik le, hogy átvernek. Becsapják a szemünket, teret, formát látunk ott  ahol valójában nincs. Minnél tovább nézzük, annál jobban eltévedünk ebben a festett térben. 
Ehhez az órához olyan képeket kerestem, amelyeken a vonalak dominálnak.
Bridget Riley: Intake 1964

Bridget Riley: Movement in squares –  1961
Victor Vasarely: Zebrák 1987

Viktor Vasrely: Vega 1957
Mi papírszövéssel igyekeztünk hasonló hatást elérni. 
Nagyon sokoldalú, érdekes technika. Szinte minden korosztályt megfoghatunk vele. Pedig első ránézésre nem így tűnik.
Végeztem egy icurka- picurka kutatást, hogy az alsós technika tantárgyon belül tanítjuk-e a papírszövést. Azt a régi, hagyományosat. Úgy tűnik sokan tanítják. A gyerekek tökéletesen megismerik és megértik a szövés lényegét. A szövött minták, a népi motívumok felépülését. 

Az elvet használjuk, de kicsit változtatunk rajta. Annyit, hogy a hosszanti és a kereszt szálak nem egyszerű párhuzamos csíkok lesznek.
Az egyik lehetőség, hogy a simán szabályosan bevágott sávok közé szabálytalanul, ívesen, cakkosan, keskenyebbre, szélesebre vágott csíkokat szövün.

A másik, hogy a "felvető szálakat " a függőleges sávokat vágjuk szabálytalanra, pontosabban nem sima párhuzamos csíkokra.
A harmadik lehetőség, hogy ezt is- azt is szabálytalanra vágjuk. 

A hatása, az eredmény nagyon érdekes lesz. 
Ezt még tovább variálhatjuk a papírokkal.  Lehet csak simán színespapír vagy újgágpapír. Akár mi magunk is festhetjük hozzá az alapanyagot. 

Ebben az esetben érdekes feladatokat oldhatunk meg, pl. a színkontrasztok megismerésénél.

Ezeket variálhatjuk is. 
Szóval, végtelen a lehetőségek száma.
Ezen az órán hetedikesekkel dolgoztunk. Színes fénymásolópapírt használtunk.
A gyerekek összeválogatták a szineket. A fiúk inkább erősebb, kontrasztosabb színeket választottak. A lányok, a pasztell árnyalatok közül válogattak. (Nem is értem. Hogyan lehet fakó lilát, mosott rózsaszínt és halovány kéket összehozni...)

A "felvető szálakat" vágtuk ívesre, cakkosra, hullámosra, szabálytalanra. 

Ebbe fűztük be a szélesebbre, keskenyebbre vágott kereszet szálakat.

Ezekből az op- art lapokból sziveket vágtunk ki. Sablonnal felrajzoltuk a szivet. A körvonalon belül leragasztottuk ragsztószalaggal a forma körvonalát. Csak ez után vágtuk ki. A ragysztószalag tartja össze. Végül a szinén, a szabadon lifegő sávokat ragasztó stifttel leragasztottuk.
 Sok érdekes, látványos megoldás született.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése