2016. október 1., szombat

Terülődísz, falevéllel

Igazából a neten láttam először ezt az ötletet.
Innen
Aztán felbukkant egy, az alsós rajztanítással foglalkozó csoportban is. Az egyik igazán jó kreatív oldalon található szinezőt töltötte le és nyomtatta ki jópár kolléga, és ezt szinezték ki. Rajzórán.
Innen

Van egy elég nagy külömbség a kettő között. Míg az egyik szabadkézzel készült, ahogy szerintem a rajzórán kellene.
A másik egy előre nyomtatott szinező, amit szépen ki lehet színezgetni. De nem rajzóra címén! A rajzórának nem 20-25 egyforma, tetszetős képecske legyártása, ügyes kis kifestő könyvek szinezgetése a feladata! 
A neten remek ötletehet lehet látni. Érdemes is keresgélni. Azzal azonban nem értek egyet, hogy kkritikátlanul átvegyük, csak mert tetszik. Meg kell keresesni, a helyét a tanmenetünkben. Milyen vízuális feladatra ad megoldást.
Nagyon elkeserít, hogy sok tanító már elsős kicsiket agyonnyom mindenféle színezőkkel és sablonokkal! Nagy kár! Az elsősök bátran és szabadon rajzolnak. Ne vegyük el ezt tőlük!

Maga az ötlet remek, az elkészítése érdekes feladat. 
Feladat egyrészt magának a technikának, a munka menetének megbeszélése. Másrészt a kép témájának a megbeszélése is. Nem csak a technika a feladat, hanem a színek, a motívumok, a színhangulat, egy dekoratív felület létrehozása is. Ez nem is egyszerű. (Mondjuk a kinyomtatott szinezőt egyszerűbb a gyerek elé tenni. Csak akkor az nem rajzóra.)
Először az előző órai munkákat idéztük fel. Vetettünk egy pillantást  az egyik tanulmányrajzunkra...
....és egy gyönyörűen díszített levél rajzunkra. 
Tulajdonképpen ebből indultunk ki. Egy ilyen levél motívumból építünk fel egy egész lapot betöltő mintát. 
Erre sok szép példát találunk a magyar népi motívum kincsben. Azt szeretnénk látni, hogy egy motívumból hogyan épül fel egy nagyobb motívum.  
Innen
Innen


Mi is tükrözéssel fogjuk a falevél motívumot megsokszorozni, egy egész felületet fogunk így kitölteni. 
A levelet kitöltő mintákról és a szinekről pár szót ejtettünk csak. A színhangulatról beszéltünk.

Ehhez a feladathoz A3-as famentes rajzlapot használtunk. Ezt szabtam le az óra elött négyzetesre. (Nagyon jó szolgálatot tesz a karos papírvágó!)

Először kettéhajtottuk a rajzlapot kétszer, így negyedeltük. Az egyik negyedbe rajzoltuk meg átlósan a levelet. A levél nyele a papír közepe felé mutasson. Mondjuk ez nem ilyen bonyolult, ha a munkamenetet bemutatjuk. Amire szükség is van. Az első levelet átmásolták a gyerekek az ablakon. Ismét félbe hajtották a rajzlapot és tovább másolták  aleveleket. Ez okozza a legtöbb gondot. A lényeg, hogy mindig a rajz kerüljön az üvegre. Akkor a lap azonos oldalára kerül a többi rajz is.
Természetesen nem muszály ablakon átrajzolni, lehet csak úgy, szabadon is.
De az olyan jó, jönni- menni, az ablakon dolgozni. Még a folyosóra is ki lehet menni!
Ha ceruzával kezdték a munkát, az átrajzolás elött érdemes krétával áthúzni a vonalakat, hogy átlátszódjon.
Miután a rajzzal elkészültek jöhet a szinezés, díszítés. A leveleket és a környezetét is olajpasztellal díszítették. A díszítés sokféle lehet. Szabályos, szabálytalan, firka szerű. Aztán jöhet a festés.
Az elrendezés nem sikerült mindenkinek, de a végeredmény így is jó lett. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése