2015. november 26., csütörtök

Ismerjük meg a színeket, egy kis színtan, egy kis Johannes Itten

A színekkel foglalkozunk, több színkontrasztot fogunk megismerni. Erre az órára, amikor megismerjük Johannes Itten 12 tagú színkörét, épül a többi, színekkel foglalkozó óra. Nem nagyon építgetjük többször fel, csak részleteit, amire szükségünk lesz. Néhány színkört ki is teszek a rajzterembe.
Már második osztályban megismerjük a színkeverést. Persze már az oviban felfedezik maguktól a gyerkek.
A harmadikosokkal már a 12 tagú színkört is megismerjük, meg is festjük.
Johannes Itten 12 tagú színkörét használjuk. Nagyon látványosan és logikusan lehet felépíteni. Az összes konrtaszt és harmónia hatást jól lehet vele szemléltetni.

Mi is a szin? 
Találtam néhány meghatározást.
Fizika: a szín meghatározott hullámhosszúságú (380 nm-től 780 nm-ig terjedő) fény.(„Inger”) 
Fiziológia: a szín a látás érzékszervében (a szemben) egy vagy több fénysugár által kiváltott ingerület.(„Érzet”) 
Pszichológia: a szín a látószerv idegpályáin továbbított ingerületek által az agykérgi látóközpontban létrejött észlelet. („Észlelet”) innen
Hááát...igen...
Könnyű lenne azt mondani, fogjunk egy prizmát, sötétítsük el a termet csak egy lyukon engedjük be a fényt és Newton kisérletét ismételjük meg. Bontsuk fel a fehér fényt a spektrum színeire.
innen
innen

Nálam már a terem elsötétítésénél elbukik az egész.
Azért nem árt tudni, hogyan is történik. Amit érdemes a gyerekeknek is elmondani, hogy a fehér fény a szinek összessége, a fekete pedig a színek hiánya. 
Hogyan is épül fel a 12 tagú szinkör?
innen

A három főszinnel kezdjük 
Miről nevezetesek ezek a szinek? Ezekből más színeket tudunk kikeverni, de ezeket más szinekből nem tudjuk kikeverni.
A háromszög csúcsainál helyezzük el a színkör elemeit. 
innen

A főszínekből tudjuk kikeverni a mellékszíneket. 
A fő- és mellékszíneket tovább is tudjuk keverni egymással. Újabb és újabb színeket kapunk. Ezeket el is nevezzük. 
Azt szoktam mondani, hogy a főszin neve lesz az új szín vezetékneve, a keresztneve pedig a mellékszín neve. 
Néhány évvel ezelött az írásbeli  rajzérettségi egyik kérdése is ez volt. A színkör tagjainak a nevét kellett meghatározni. De elfogadható volt a kékeszöld és a zöldekék elnevezés is. 
innen
Ennyi az elmélet, amit egyenlőre tudnunk kell.
A legegyszerűbb, és ha van rá lehetőség, vetítsük ki a színkör felépülését.
Én a táblára szoktam rakosgatni, illetve a gyerekkel felrakatni. Azért nem vetítem, mert rendszerint egy- egy festményt is megnézünk, ami kapcsolódik az óra anyagához. 
Évekkel ezelött gondosan megfestettem az egészet. Most, hogy alaposabban megnéztem, nem ártana egy felújítás.

Csak ezek után festjük meg a színkört. 
Félfamentes rajzlapra nyomtatom ki a mintát. Évekig a gyerekekre bíztam a szerkezet megrajzolását is. Nagyon sok idő ment el vele, de jópofa színkrumplik születtek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése