2012. október 27., szombat

Szörnyek földjén- török kori monda illusztrációja. Töklámpás vagy Halloween tök?

-
Megkérdeztem az 7. osztályban, hogy magyarul hogyan nevezzük a Halloween tököt. Ötletben nem volt hiány! Rémtök, szörnytök, vicsori tök, arcos tök... jobbnál- jobb ötletek! Csak a töklámpás nem ugrott be. Még azt is pontosan tudták, hogy miért faragják ezeket, és  hogy az angolszász nyelvterületen hogyan ünnepelik a Halloween-t.   Lehet, hogy van egy kis feladatunk ezzel kapcsolatban?
Kolumbusz még el sem indult  amikor nálunk már hagyománya volt a töklámpás faragásnak. Erről még a török korban  mondánk is született.
Ezt a mondát illusztráltuk.
Röviden: a Balaton felvidéken portyázó török csapatot az egyik kis falu lakói az éjszaka beálltával, karókra tűzött töklámpásokkal halálra rémítette. A megrémült törökök elmenekültek, a falu pedig megmenekült. (Keresgéltem,  keresgéltem,  hogy melyik mondás kötetben olvastam, de nem találtam.)
Olajpasztellt és vízfestéket használtunk. A gyerekek nehezen hiszik el, hogy a vízfestékkel bátran átfesthetik az olajpasztellel vagy viaszkrétával készült rajzot. Gondosan kerülgetik a figurákat. Pedig igen szép felületet lehet létrehozni az átfestéssel. Amint erre rájönnek, megszűnik a probléma.



Még több töklámpás ITT és ITT.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése